Op weg naar Polen - Reisverslag uit Krakau, Polen van Ad Bijma - WaarBenJij.nu Op weg naar Polen - Reisverslag uit Krakau, Polen van Ad Bijma - WaarBenJij.nu

Op weg naar Polen

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

19 Juli 2019 | Polen, Krakau

Op 16-7 probleemloos van Dresden richting Krakau. Eerstvolgende stop: Oswiece oftewel Auschwitz. Niet bepaald een vrolijke plek aan het begin van een vakantiereis, integendeel: luguber en confronterend. Maar het bezoek voegt toch een dimensie toe aan alles wat je al wist. Na 2 uur onder begeleiding van een gids door Auschwitz-1 te hebben rondgedwaald hebben we deel 2, bezoek aan Birkenau, maar gelaten voor wat het was. Genoeg indrukken, we hebben er ook zeker geen spijt van.
De parkeerplaats bij A is een prima plek om te overnachten (€14), bij het hotel ernaast kun je prima eten.

Op 17-7 een korte rit via de A44 naar Krakau. We verblijven op de drukke camping SMOK, op fietsafstand van het stadscentrum. We hebben er een prima plaats. In de Cobb een lekkere overschotel gemaakt.

Op 18-7 een bezoek aan Krakau. Wat een prachtige, levendige en monumentale stad is dat! We hebben er veel, maar lang niet alles, gezien: het grote centrale plein met de lakenhallen, de Mariakerk en andere bezienswaardigheden, het Wawel-kasteel, de oude Joodse wijk (lekker gelunched bij Ariël op het Szeroka-plein), de synagoge en de oude Joodse begraafplaats, het stadspark rond het centrum en een mars van bezoekende Hongaarse voetbalsupporters met vuurwerk op weg naar het stadion, begeleid door een enorme politiemacht.

Vrijdag 19-7: uitrustdag op de camping.