Sighnaghi, Tsalka, Vardzia, Kutaisi, Kobuleti - Reisverslag uit Kobuleti, Georgië van Ad Bijma - WaarBenJij.nu Sighnaghi, Tsalka, Vardzia, Kutaisi, Kobuleti - Reisverslag uit Kobuleti, Georgië van Ad Bijma - WaarBenJij.nu

Sighnaghi, Tsalka, Vardzia, Kutaisi, Kobuleti

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg Ad

20 Augustus 2019 | Georgië, Kobuleti

Donderdag 15-8:
Bezoek aan het Nationaal Historisch Museum van Sighnaghi met een tentoonstelling van Pirosmani, die in Georgië zo ongeveer een van Gogh- status heeft. Al lijkt zijn schilderkunst in de verste verten niet op van Gogh.
Aan het eind van de ochtend reizen we door in de richting van Vardzia, naar het beroemde grottenkloostercomplex (mooi puzzelwoord). De rit die nu volgt leidt ons eerst via de zuidkant van Tbilisi naar Tsalka, waar we een plekje aan het meer hopen te vinden. Het tweede deel van de dag rijden we over een hoogvlakte: langs armoedige boerendorpen, op het uitgestrekte land wordt volop gehooid, maar de aanblik is adembenemend mooi. Twee kilometer boven Tsalka vinden we een prachtige kampeerplek aan de diepe Dashbashi-kloof. We vinden die plek via de Ioverlander-app, een tip die we kregen van twee motorreizigers. Na de maaltijd koffie bij ons eerste kampvuurtje.

Vrijdag 16-8:
We doen boodschappen in Tsalka. Ook hier, zoals in veel andere lokale supermarkten, is van alles los te krijgen (pasta’s in diverse soorten, noten, granen etc). Fruit en groeten kopen we langs de weg, brood vers uit de oven bij de lokale bakkerij.
Het is nog maar een korte rit naar Vardzia, via Akhalkalaki (chaotisch en rommelig, wel met een enorm nieuw treinstation) wederom via een prachtige weg. Voor het eerst is het erg warm, de thermometer tikt de 39,5 aan. In Vardzia bezoeken we eind van de middag het enorme grottenkloostercomplex met meer dan 300 ruimten. Aanvankelijk valt het tegen, maar het middendeel is spectaculair met een kerkje met prachtige mozaïeken en een gangenstelsel naar o.a. een waterbron in de berg.
Na het bezoek (lange trappen door de rotsen naar beneden) baden we ons in de rivier. Aan het eind van de middag worden we door de parkwacht gesommeerd om onze campers te verplaatsen naar de (inmiddels geheel lege) parkeerplaats. We eten prima in het lokale restaurant.

Zaterdag 19-8:
Het plan is om op weg naar de kust via Borjomi te rijden en daar in het nationaal park een kampeerplek te vinden. De route direct westwaarts wordt afgeraden, zeker voor een grote camper als die van Hans.in Borjomi is het een gekkenhuis, het is enorm druk, er zijn festiviteiten en de camping lijkt helemaal nergens op. We besluiten door te rijden naar Kutaisi, waar we ook op de heenweg hebben overnacht. De gastvrouw van het guesthouse, dat we eerder helemaal voor ons alleen hadden, kan ons nu niet helpen, maar via de lokale tam-tam regelt ze een ander guesthouse. Ook prima. We eten weer bij Our Garden, gezellig in het donker omdat de stroom is uitgevallen.

Zondag 20-8:
Van Kutaisi naar camping Black Sea in Ureki, ten zuiden van Poti.
Maar dat blijkt een open terrein in zwart zand aan een even zwart zandstrand. Beetje desolate bedoening. En dus rijden we we door naar Geocamp Black Sea in Kobuleti, waar we onze reis in Georgië ook begonnen. Prachtige plek, leuke camping, iets minder goed weer: bewolkt en af en toe regen. Maar een rustige plek en dat komt goed uit want 3 van het gezelschap van 5 krijgen serieus last van buikloop. Het plan is morgen te vertrekken naar Turkije.

Verslag uit: Georgië, Kobuleti